جديد ترين واكنش رايس نسبت به ايران

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه با اعلام تغيير سياست واشنگتن گفت به منظور تاکيد بر تعهدمان به حل ديپلماتيک بحران و شتاب دادن به چشم انداز موفقيت، به محض تعليق غني سازي اورانيوم و فعاليت‌هاي آزمايشي و قابل تحقيق بودن درستي چنان تعليقي، واشنگتن آماده است همراه با همکاران گروه سه اتحاديه اروپا با نمايندگان ايران ديدار کند. از جمله پيش شرط‌هاي ديگر واشنگتن براي مذاکره مستقيم با تهران پشتيباني روسيه و چين از مجازات‌هاي سازمان ملل متحد عليه ايران در صورت رد پيشنهاد داير بر توقف برنامه غني‌سازي اورانيوم از سوي جمهوري اسلامي است. رايس گفت: امروز رژيم ايران مي‌تواند يکي از دو راه را برگزيند. دو راهي که اساساً آينده متفاوتي براي مردم ايران و روابطش با جامعه بين‌المللي رقم خواهد زد. حکومت ايران بايد به روشني انتخاب کند. انتخاب منفي رژيم ادامه راه فعلي است، تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي و سرپيچي از خواست جامعه بين‌المللي و تعهدات بين‌المللي.

به گزارش راديو فردا، متن کامل بيانيه کاندوليزا رايس به اين شرح است:
تلاش رژيم ايران در دستيابي به سلاح اتمي تهديدي براي همه جامعه بين‌المللي است، از جمله ايالات متحده و منطقه خليج فارس. سرپيچي دولت ايران از درخواست‌هاي مکرر هيات مديران سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت باعث سريعتر شدن روند برنامه اتمي ايران شده و همزمان به پنهان کردن فعاليتهايش از بازرسان بين‌المللي ادامه مي‌دهد.

آمريکا در همکاري با ياران بين‌المللي خود، هر تلاشي به منظور رسيدن به نتيجه موفقيت آميز ديپلماتيک را انجام مي‌دهد. اما جامعه بين‌المللي روشن ساخته است که رژيم ايران نبايد به سلاح اتمي دست يابد. منافع حياتي ايالات متحده، دوستان و متحدان ما در منطقه، و تمامي جامعه بين‌المللي درخطر است و ايالات متحده براي حمايت از اين منافع مشترک بطور شايسته عمل مي‌کند.

امروز رژيم ايران مي‌تواند يکي از دو راه را برگزيند. دو راهي که اساساً آينده متفاوتي براي مردم ايران و روابطش با جامعه بين‌المللي رقم خواهد زد. حکومت ايران بايد به روشني انتخاب کند. انتخاب منفي رژيم ادامه راه فعلي است، تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي و سرپيچي از خواست جامعه بين‌المللي و تعهدات بين‌المللي.

در اين صورت ما و متحدان اروپايي مان، جامعه بين‌المللي را به سوي راهي رهبري خواهيم کرد که به انزواي بيشتر و تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي قويتر و پيشرفته تر ايران منتهي شود.
انتخاب راه مثبت و سازنده براي رژيم ايران آن است که راه کنوني را رها و براي حل مسائل اتمي همکاري کند و فوراً غني سازي اورانيوم را و فعاليتهاي مربوط به آن را معلق کند و با سازمان بين‌المللي انرژي اتمي کاملاً همکاري نمايد و پيمان الحاقي براي دسترسي بيشتر سازمان بين‌المللي انرژي اتمي به تاسيسات ايران را بپذيرد.

اين راه به تامين منافع و امنيت درازمدت مردم ايران، منطقه و جهان منتهي مي‌شود. مردم ايران معتقدند بايد حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي را داشته باشند. ما اين حق را مي‌پذيريم. اما جامعه بين‌المللي مي‌گويد ضمن پذيرش اين حق ايران بايد به تعهداتش عمل کند.

نظر به تخطي رژيم ايران از تعهداتش و برنامه پنهاني اتمي اش، رژيم ايران بايد جامعه بين‌المللي را متقاعد کند که به طور دائم دست از تلاش براي دستيابي به سلاح اتمي برداشته است. منافع اين راه دوم براي مردم ايران بيش از دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي است و همکاري‌هاي گسترده اقتصادي را نيز به دنبال دارد.

ايالات متحده به طور فعالي از چنين منافعي براي مردم ايران چه به صورت آشکار و چه به طور خصوصي حمايت خواد کرد. بيش از اين، پرزيدنت بوش مداوماً تاکيد کرده که ايالات متحده متعهد به راه حل ديپلماتيک براي چالش اتمي رژيم ايران است.

ما با شريکان اروپايي خود درباره عناصر اساسي مشوق‌هاي عرضه شده به ايران توافق کرده ايم؛ به شرط آن که ايران راه درست را انتخاب کند. شريکان فرانسوي، بريتانيايي و آلماني ما به حق خواهان آن هستند که ايران کاملاً و به طور قابل تاييد غني سازي و فعاليتهاي آمايشي را کاملاً متوقف کند تا آنان بتوانند به ميز مذاکره بازگردند. اين شرطي است که هيات مديران سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل تعيين کرده اند.

ايالات متحده خواهان آن است که بهترين امکان موفقيت به ديپلماسي داده شود. بنابراين به منظور تاکيد بر تعهدمان به حل ديپلماتيک و پيشبرد چشم انداز موفقيت، به محض آن که ايران کاملا و به طور تاييد آميزي غني سازي و فعاليتهاي آمايشي را معلق کند، ايالات متحده آماده است همراه با گروه 3 اتحاديه اروپا به مذاکرات با نمايندگان ايران بپيوندد.
روز چهارشنبه صبح نمايندگان آمريکا بيانيه مرا از طريق دفتر حفاظت منافع ما در سفارت سوئيس در تهران و نمايندگان ايران در سازمان ملل به حکومت ايران داده اند.

با توجه به منافعي که اين راه مثبت براي مردم ايران، امنيت منطقه و نظام منع گسترش سلاحهاي اتمي در بر دارد، ما از ايران مي‌خواهيم اين راه را براي صلح برگزيند و دست از برنامه جاه طلبانه توليد سلاح اتمي اش بردارد.

پرزيدنت بوش خواهان روابط مثبت ميان مردم آمريکا و مردم ايران است؛ افزايش روابطي در زمينه‌هاي آموزشي، تبادل‌هاي فرهنگي، ورزشي، مسافرتي، تجاري و سرمايه گذاري. مساله اتمي يگانه مشکل در راه بهبود روابط نيست. حکومت ايران از ترور پشتيباني مي‌کند، در خشونت‌هاي عراق دست دارد، مانع بازگشت کامل حاکميت به لبنان است که در قطعنامه شماره 1559 بر آن تاکيد شده است. اين رفتارها با موازين جامعه بين‌المللي همخواني ندارد و مانعي در مسير رابطه مثبت مردم ايران با مردم آمريکا و مردم ساير نقاط جهان است. آمريکا آماده پوستن به سه کشور اتحاديه اروپا و پيشبرد اين اهداف و ساير مسائلي است که علاوه بر برنامه خطر تهديد هسته‌اي، با حکومت ايران داريم.

همزمان ما به کار با شريکان بين‌المللي ادامه مي‌دهيم تا به داد و ستد جهاني سلاح‌هاي کشتار جمعي، تلاش عاملان گسترش جنگ افزارها در استفاده از منابع مالي و پشتيباني از ترور پايان دهيم. ما همچنين در نظر داريم در همکاري با دوستان و متحدان در تقويت بنيه دفاعيشان و نيز تلاش‌هاي منع گسترش تسليحات اتمي، ضد تروريسم و افزايش ظرفيت‌هاي امنيت انرژي بکوشيم.

آن اقدام‌ها ابدا تهديدي متوجه ايران صلحجو و شفاف با برنامه انرژي هسته‌اي کاملا غيرنظامي نمي سازد، بلکه حفاظت لازم و اساسي را از آمريکا، دوستان و متحدان ما در صورتي که رژيم ايران راه نادرست را در پيش گيرد، به عمل مي‌آورد.

اگر رژيم ايران بر اين باور است که از در اختيار داشتن بمب اتمي سود مي‌برد در اشتباه است. آمريکا در دفاع از نيروهايمان قاطع و استوار است. در دفاع از دوستان و متحدانمان که مي‌خواهند روي برنامه امنيت جمعي کار کنند، قاطع و استوار است. مردم ايران مردمي هستند با تاريخي پرافتخار، شايسته آينده اي درخشان هستند. به باور ما ايرانيان خواهان آينده اي برخوردار از آزادي و حقوق بشر هستند، حق راي دادن، حق انتخاب شدن، ابراز آزادانه عقيده بدون ترس و واهمه و پيگيري آرمان سياسي.

ما پيشرفت، رفاه و آزادي ايرانيان را خوش آمد مي‌گوييم. آمريکا در انتظار مناسباتي تازه ميان دو ملت به منظور پيشبرد اين هدفها است. ما صميمانه اميدواريم رژيم ايران رسيدن به چنان آينده اي را امکانپذير سازد».

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا